Ostatnie w 2017 spotkanie CIONET Polska poświęciliśmy zagadnieniom cyfrowej strategii i cyfrowej transformacji. Gwiazdą spotkania był Charles Araujo, twórca Digital Transformation Institute, amerykański guru biznesowy. Mówił o wprowadzaniu organizacji w cyfrową przyszłość i o tym, w jaki sposób zmiany technologiczne wpływają na świat poza IT. Chodzi przede wszystkim o przeniesienie środka ciężkości z samej organizacji na klienta. To wymusza zmianę modelu biznesowego w o wiele większym stopniu niż zmianę technologiczną, choć technologia nieodwołalnie staje się rdzeniem organizacji. Jednak to nie technologia zdecydowała o sukcesie najbardziej innowacyjnych firm (takich jak Amazon czy Google), tylko całkowicie nowy model jej wykorzystania.

Wojciech Sass, CEO Nationale Nederlanden przedstawił perspektywę biznesową i to, w jaki sposób cyfryzacja wpływa na branżę usług finansowych. Klienci już są „cyfrowi” i bardzo wysoko ustawili poprzeczkę – poszukują „digital super heroes”. Dzisiejsze modele biznesowe nie przetrwają próby czasu, ale będzie to zmiana korzystna dla konsumentów. Coraz większe znaczenie będą miały „invisible technologies”, czyli analityka danych, sensory, roboty, machine learning i powszechny dostęp do WiFi. Satysfakcja klienta wkrótce stanie się jedynym KPI w branży usługowej.

W panelu dyskusyjnym, którego moderatorem był Charles Araujo udział wzięli prof. Piotr Płoszajski, SGH i Wojciech Sass. Oto kilka tez, które padły podczas dyskusji:

Cyfrowość jest piękna i polega w dużej mierze
na upraszczaniu.
– Wojciech Sass

Transformacja cyfrowa pomoże już tylko zapobiec pozostaniu firmy w przeszłości. Dla ambitnych firm cyfrowa transformacja staje się wczorajszym pomysłem. – prof. Piotr Płoszajski

 Technologia jest wciąż jednym z nielicznych czynników przewagi konkurencyjnej na rynku.
– Charles Araujo

 Zaczyna się era Beyond Digital – rozwijania strategii biznesowych, modeli, procesów i produktów, które zacierają linie podziału między światem fizycznym, cyfrowym i biologicznym.
– prof. Piotr Płoszajski

Jakie wnioski z dyskusji
można wyciągnąć na użytek pracy CIO? 

Digital Leader powinien umieć wytłumaczyć zarządowi korzyści płynące z wykorzystania nowych technologii i pokazać zwycięski model biznesowy.